Kaza Borcu ile Ölenin Durumu
Kaza Borcu İle Ölenin Durumu. Kişi kaza namazı kılmaya devam etse ama kaza namazlarını bitiremeden vefât etse, onun bu niyetinden dolayı Yüce Allâh, o kimsenin kılamadığı namaz borçlarını inşallah affeder.
SUAL: Kaza namazlarını kılmaya niyet eden biri, henüz namazlarını tamamlamadan vefât edecek olursa kılmadığı namazlar bu kişiden düşer mi?
CEVAP: Meselâ, bir Mü’min kırk yaşına kadar namaz kılmamış, sonra pişman olup namaza başlamış olsun. O kimse bundan sonra meselâ her gün bir günlük kaza namazı kılmaya niyet edip, hiç aksatmadan on yıl kaza namazı kılmaya devam etse ama kaza namazlarını bitiremeden vefât etse, onun bu niyetinden dolayı sonsuz merhâmet sahibi olan Yüce Allâh, o kimsenin kılamadığı namaz borçlarını inşallah affeder. Çünkü Cenâb-ı Hâkk ona ömür vermiş olsaydı, o kimse kılamadığı bütün namazlarını kaza etmiş olacaktı. Not: Mahmud Sami Ramazanoğlu (k.s.) Hazretlerinin beyânı da bu şekildedir.
“Ameller ancak niyetlere göredir.” (Müslim) “Allâh (c.c.), meleklerine şöyle buyurur: “Kulum bir iyilik yapmaya niyet eder, fakat yapmaya muktedir olamaz ise, ona bu güzel niyetine mükafat olarak, tam bir iyilik yapmış gibi sevâb yazın.” (Buhârî)
SUAL: Ben kaza namazlarına başladım, her kaza namazı kılarken ezan ve kamet okuyayım mı?
CEVAP: Hanefi mezhebine göre; aynı ortamda birden fazla kaza namazı kılınacaksa, her bir namaz için ayrı ezân okunup kamet getirilmesi daha fazîletli olmakla birlikte, başta bir kere ezân okunup, her bir kaza namazı için ayrı kamet getirilmesi de yeterlidir.
(İbn-i Âbidîn, Reddü’l Muhtâr, c.1, s.257-262)
SUAL: Vitir namazında kunût duâsını bilmeyen ne okumalıdır?
CEVAP: Vitir namazlarında Kunut duâsı okumak ve Kunut tekbiri almak vaciptir. Cemaatla kılınırken hem imâm hem de cemaat Kunut duasını içinden okur. Kunut duası okunmadığı takdirde sehiv secdesi gerekir. Kunut duâsını bilmeyenler: 1. Yalnız “Rabbenâ Âtinâ” (Bakara s. 201) âyet-i kerîmesini okuyabilir. 2. Üç defa “Allâhümma’ğfirli” diyebilir. 3. Üç defa “Yâ Rabbî” demesi de caizdir.
(Büyük İslam İlmihali, s.160)