Modern yaşam bizden ne aldı ne götürdü dersek buna cevabın en somut haliyle hayatımızın kendisi olduğunu söyleyebiliriz. Modernizm müslüman yaşamında ikili bir dünya oluşturdu. Dînî hayat bireysel kabullere indirgendi, cemiyet hayatı ise zinhar dini her türlü argümandan soyutlanarak seküler bir dile itildi. Bu kabulün müslüman algısı ile uzaktan ya da yakından bir irtibatı olamaz. Çünkü bir müslüman için hem din hem de cemiyet hayatı vazgeçilmez, girift, birbirinden bağımsız olmayan bir hukuka sahiptir. Mahir İz merhum da bu gerçekten hareketle, cemiyet hayatında rolü pasifize edilmeye çalışılan din algısına karşı müslüman duruşunu sergilemeye çalışmıştır. Bir gün Mahir İz’e sorulmuş kuvvetli hafızanın formülü. Demiş ki: “Evlâdım, biz Osmanlı mektebindeydik. Bize ilk gün yolda yürüme kaidesini öğrettiler.” Yolda yürüme kaidesi de “pabuç ucu” kaidesi imiş: “Nazar ber kadem” Gözünü, zihnini gereksiz şeylerle meşgul etmemek adına pabuçlarının ucuna bakarak yürüyen ve adımlarını, gözlerini, gönüllerini güzel kılan insanların hafızası da elbette güzel olacaktı. Talebelerinin hafızasının zaaflığını “nazar bertaraf” olarak tarif eden Mahir İz, gözün mâlâyâni işlerle meşgul olmasını, hafıza zafiyetinin sebebi sayardı. Mezar taşları okumayı iyi görmemek de bu derdin ürünü esasında, gözü mâlâyâni işlerle meşgul etmemek… O dönemde mezar taşları okumak mâlâyâni iş görülürmüş. Bizim şu dönemimizde ne kadar mâlâyâni işle iştigâl ettiğimiz gerçeğini lütfen sorgulayalım.
İMAM-I AZAM (R.A.)’İN HIFZ-EZBER DUÂSI
İmam-ı Azam Ebu Hanife (r.a.) hazretlerinin hıfz-ezber yapmak ve hafızayı kuvvetlendirmek için okumaya devam ettiği duâ: “Allâhümme’r-züknî fehme’n-nebiyyin ve hıfze’lmürselin ve ilhâme’l-melâiketi’l-mukarrebin, ya Ekreme’lekremin ve ya Erhâme’r-rahimin” (www.dunyabizim.com)