1- Açlıkta, kalb safası, hafıza kuvveti, Toklukta, ahmaklık, unutkanlık olur.
2- Açlıkta, kalb rikkati olur. Dua ve ibadette fevz bulunur. Toklukta, kalb katı olur, ibadetten zevk alınamaz.
3- Açlıkta, kalbde zül-ü inkisar ve tevazu’ olur. Toklukta tuğyan, tefahur ve kibr olur.
4- Açlıkta, fakir ve açlar düşünülür. Toklukta, unutulur düşünülmez olur.
5- Açlıkta, şehvani, nefşani istekler kırılır. Toklukta, nefs-i emmâre kuvvet bulur.
6- Açlıkta, vücutta uyanıklık zindelik olur. Toklukta, uyku ve gaflet olur.
7- Açlıkta, ibadet tâata devam kolaydır. Toklukta, tenbellik ve gevşeklik olur.
8- Açlıkta, beden sıhhatli olur, maraz def olur. Toklukta, vücut yıprar, hasta olur.
9- Açlıkta, bedende hafiflik, ferahlık olur. Toklukta, ağırlık, atâlet olur
10-Açlıkta, sadaka vermeğe, i’sar ve infâka şevk gelir.
Kıyamet günü sadakanın gölgesinde oturur.
Hikmet ehillerine, ibâdete en ziyâde şevk veren nedir? diye sormuşlar:
– Az yemektir, buyurmuşlar.
(Hz. Mahmud Sâmî RAMAZÂNOĞLU (k.s.), Mükerrem İnsan, 23-31. s.)