Resûlullah (s.a.v.)’den sonra en üstün insan Hz. Ebu Bekir’dir (r.a.) deyip halifeliğini meşru sayacak. Ebu Bekir (RA) den sonra insanların en üstünü sırasıyla Hz Ömer (RA), Hz. Osman (RA), Hz. Ali (RA) olduğunu ikrar eyleyecek Ashab-ı kiram aleyhlerinde bulunmayacak, gıybetlerini yapmayacak, insanlarınkine benzemekle birlikte Allah (c.c.)’ın kötü işlere kızıp, iyi davranışlardan hoşnut kaldığına inanacak. Mahiyetini korumaksızın Allah(c.c.)’ın -Cennet’te- görüleceğini kabullenecek. Peygamber (A.S.)’lerin mertebelerinin velilerin derecelerinden daha üstün ve yüksek olduğunu benimseyecek. Evliya kerametlerini inkâr etmeyecek. Allah (c.c.)’ın, adaleti neticesi, salihleri bedbaht, fazlu keremi sonucu da kötü kişileri bahtiyar yapacağına inanacak. Bilecek ki kafirlerin akılları, Peygamber (A.S.) ve mü’minlerin akıllarından geridir. Allah (c.c.)’ın ezelden ebede kadar her an bir şeyler yarattığını, bu durumda bir değişiklik olmadığını bilecek. Allah (c.c.) ilim ve kudret sahibi olduğuna inanacak. Günahkâr mü’minlerin, günahları nisbetinde Cehennem’de azap göreceklerini bilecek. Halk hikmetini kavrasın-kavramasın hayır olsun şer olsun, Allah (c.c.) dilediğini yaptığını, dileyeceğini de işleyeceğine inanacak, inanacak ki Kur’an-ı Kerim Allah (c.c.)’ın kelamıdır, yaratılmamıştır, imanın “mecazî” değil, hakiki bir manada kullanıldığını bilecek. Bilecek ki başkalarının hakkına tecavüz eden biri, helallik almadan ölürse, Allah (c.c.) Kıyamet günü onun iyi amellerinden alarak hak sahibine verir.
(Hakim Semerkandi-Sevad ül-A’zam Sh. 7-8)